Geld inzamelen met neppatiënten
In een tijd waarin kunstmatige intelligentie een centrale rol speelt, zijn neppatiënten in campagnes nu aan de orde van de dag. Columnist Niels Herijgens stelt dat het gebruik van fictieve jonge patiënten in een campagne van Stichting Long Covid het vertrouwen in goede doelen kan schaden. “Zo tast je het vertrouwen in alle goede doelen aan,” aldus Herijgens.
Wantrouwen in de samenleving
De stichting justifyde het gebruik van neppatiënten met de uitleg dat echte patiënten te vermoeid zouden zijn voor een fotosessie. Long Covid wordt vaak onderschat en mensen die eraan lijden kampen met chronische vermoeidheid en beperkte sociale interactie. Hoewel het belangrijk is aandacht voor deze ziekte te vragen, is het gebruik van fictieve beelden ongepast.
Eerdere uitschieters en geloofwaardigheid
Dit is niet de eerste keer dat er met nepprofiel foto’s wordt gewerkt; Amnesty International maakte in het verleden ook gebruik van een nepfoto van een demonstrant. Ondanks de goede bedoelingen ondermijnen dergelijke acties de geloofwaardigheid van goede doelen en kunnen ze de bredere impact op andere organisaties schaden. Het is beter om nepbeelden voor persoonlijke gebruik te bewaren, zoals kerst- of nieuwjaarsgroeten.

