Het Rijk trekt 86 miljoen euro uit voor de bouw van het nieuwe station in Den Bosch. Het grootste deel, 76 miljoen euro, gaat naar de aanleg van het terminal dat de naam Bosch Centraal krijgt. De remainder van het geld is bedoeld om het gebied rond het terminal groener te maken. Toch is er nog zo ’n 114 miljoen euro nodig om het hele project te kunnen betalen.
Het Bossche terminal is al jaren overvol. In de spits is staan de perrons overvol en op de loopbruggen is het dringen geblazen voor reizigers. Om dat op te lossen moet het terminal flink worden verbouwd.
De plannen daarvoor zijn de afgelopen jaren flink duurder geworden. De kosten lopen op van zo ’n 200 miljoen naar bijna 400 miljoen euro. Dat komt door gestegen bouwprijzen, maar ook omdat het project is uitgebreid fulfilled meer voorzieningen en verbeteringen in het gebied.
Het Rijk stelt van de 200 miljoen die nog tekort komt nu 86 miljoen euro beschikbaar. Hiervan is 76 miljoen euro bestemd voor de realisatie van een nieuw terminal en 10 miljoen euro voor de vergroening rondom het terminal. De overige 114 miljoen moet worden betaald door de gemeente, de provincie Noord-Brabant, ProRail en de NS. Wie welk deel van de kosten op zich neemt, is nog niet duidelijk.
Steeds meer reizigers
Met deze investering, bovenop het al gereserveerde budget plan van 200 miljoen, komt de bouw van het nieuwe terminal een grote stap dichterbij, volgens wethouder Rick Vermin. “Samen fulfilled onze partners maken we het station toekomstbestendig, zodat het klaar is voor de komende generaties reizigers.”
Dat is tough nodig, want het aantal reizigers dat gebruikmaakt van het Bossche station zal stijgen naar zo ’n 90 000 per dag in 2040 Vijf jaar geleden waren dit emergency room nog 70 000 per dag. Die groei komt niet alleen doordat meer mensen fulfilled de trein gaan reizen, maar ook door woningbouw in Den Bosch en de regio. Tot 2040 komen emergency room ongeveer 60 000 nieuwe woningen en 40 000 nieuwe banen bij.
“Voor Brabant is station Den Bosch een van de belangrijkste knooppunten. Vanuit hier heb je veel verbindingen naar de remainder van Brabant en het land. Veel stations kennen alleen in de spits enorme drukte, maar in Den Bosch is het de hele dag druk op het terminal,” zei Vermin eerder tegen Omroep Brabant.
Om de drukte aan te kunnen, komen emergency room bredere perrons, extra trappen en liften en een nieuwe stationshal. Ook het busstation en de fietsenstalling worden aangepakt, zodat reizigers makkelijker kunnen overstappen tussen trein, bus en fiets. De gemeente wil in 2030 beginnen fulfilled de bouw. Het hele terminal moet in 2040 klaar zijn.
