Breda Nieuws
    • Home
    • Lokaal
    • Regionaal
    • Landelijk
    • Blog
      • Bouw
      • Business
      • Interieur
      • Lifestyle
      • Technologie
      • Tips
      • Gezondheid
      • Wonen
    • Zakelijk
    • Contact
    Breda Nieuws
    U bent op:Home » Blog » 68% Nederlanders wantrouwt kortingen tijdens Black Friday.
    Tips

    68% Nederlanders wantrouwt kortingen tijdens Black Friday.

    68% Nederlanders wantrouwt kortingen tijdens Black Friday.


    Vertrouwen in kortingen tijdens Black Friday laag

    Een meerderheid van de Nederlanders vertrouwt de kortingen tijdens Black Friday niet. Uit een enquête onder 1.000 respondenten blijkt dat 68% sceptisch is over de aanbiedingen, terwijl slechts 10% vertrouwen heeft in de kortingen. Veel consumenten geloven dat aanbiedingen vaak misleidend zijn en dat de werkelijke besparing beperkt blijft. Deze jaarlijkse kortingsdag lijkt eerder wantrouwen op te roepen dan kooplust.

    Prijsverhogingen vooraf zorgen voor wantrouwen

    De kritische houding wordt versterkt door het feit dat 84% van de ondervraagden denkt dat sommige winkels vooraf prijzen verhogen om de kortingen aantrekkelijker te doen lijken. Door hogere ‘van-prijzen’ te communiceren, lijkt de korting groter dan daadwerkelijk het geval is. Slechts 5% gelooft niet dat deze praktijken voorkomen. Dit beeld voedt het wantrouwen en maakt consumenten zich steeds bewuster van prijsstrategieën. De Autoriteit Consument & Markt heeft eerder al gewaarschuwd dat dergelijke praktijken misleidend kunnen zijn.

    Lage bereidheid om aankopen te doen

    Ondanks de vele acties zegt slechts 22% van de Nederlanders iets te willen kopen tijdens Black Friday. Een aanzienlijk deel, 44%, geeft aan helemaal geen aankopen te willen doen, terwijl 34% nog geen beslissing heeft genomen. Veel consumenten zijn bovendien niet bereid om meer uit te geven dan tijdens een normale novemberdag. De koopbereidheid lijkt vooral beperkt door wantrouwen en de wens om controle te houden over het budget, niet vanwege een gebrek aan interesse in producten.

    Marketingcampagnes als storend ervaren

    De marketing rondom Black Friday, variërend van folders en e-mails tot social media en televisiespots, domineren het straatbeeld en digitale kanalen. Veel Nederlanders ervaren deze commerciële druk als storend; 73% vindt dat er te veel reclame wordt ingezet. Slechts 10% ervaart dit niet als storend. Hoewel irritatie breed leeft, is het onduidelijk of dit daadwerkelijk invloed heeft op het koopgedrag.

    Aantal online transacties groeit

    Toch blijkt uit cijfers van betalingsbedrijf iDEAL dat de kritische houding van consumenten niet automatisch leidt tot minder aankopen. Sterker nog, het aantal online transacties in de week rond Black Friday is de afgelopen jaren toegenomen, met 12% meer online betalingen in 2024 ten opzichte van het jaar daarvoor. De week voorafgaand aan Black Friday is inmiddels de drukste online koopweek van november. Experts wijzen erop dat de focus verschuift van één koopdag naar een langere periode van aanbiedingen, waarbij consumenten hun aankopen spreiden en bewuster kiezen. Black Friday lijkt zo steeds meer een verankerde koopperiode in het Nederlandse winkelgedrag te worden.

    Previous ArticleOosteind staat aan de vooravond van grote groei
    Next Article Ruim 80 activiteiten brengen studenten en stad samen tijdens vijfde editie GoodMood

    Related Posts

    Ruim 80 activiteiten brengen studenten en stad samen tijdens vijfde editie GoodMood

    Milieu Centraal roept Brabanders op tot muizenpreventie nu het kouder wordt

    Kerstwandeling Breda keert terug met een nieuw thema.

    Recente berichten

    Ruim 80 activiteiten brengen studenten en stad samen tijdens vijfde editie GoodMood

    68% Nederlanders wantrouwt kortingen tijdens Black Friday.

    Oosteind staat aan de vooravond van grote groei

    Milieu Centraal roept Brabanders op tot muizenpreventie nu het kouder wordt

    Recente berichten

    Ruim 80 activiteiten brengen studenten en stad samen tijdens vijfde editie GoodMood

    68% Nederlanders wantrouwt kortingen tijdens Black Friday.

    Oosteind staat aan de vooravond van grote groei

    Nieuws

    Lokaal

    Regionaal

    Landelijk

    Copyright © 2025. Onderdeel van We Talk SEO

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.