Carnaval 2026: Voorbereidingen eerder starten
Carnaval 2026 is over het algemeen goed verlopen, maar de gemeente Breda wil voor de volgende editie eerder beginnen met de voorbereidingen. Dit blijkt uit een evaluatie van het recente feest, zoals vermeld in een brief van de burgemeester aan de gemeenteraad.
Uitdagingen en verbeterpunten
De gemeente heeft al enkele jaren moeite om het carnavalsfeest in de Bredase binnenstad goed te laten verlopen. Door de hoge bezoekersaantallen en smalle straten wordt het soms te druk. Daarom heeft de gemeente geïnvesteerd in maatregelen om de bezoekersstroom beter te beheren. Er worden tijdelijke afsluitingen van straten ingesteld, en een WhatsApp-kanaal biedt bezoekers live updates.
De burgemeester wijst op positieve punten zoals een betere spreiding van bezoekers, de schoonmaak van de binnenstad en de samenwerking met ondernemers. Daarbij zijn er verbeteringen aangebracht in de toegankelijkheid, waaronder betere toiletvoorzieningen. Desondanks benoemt de gemeente dat de voorbereidingen vaak te laat zijn gestart, wat leidde tot tijdsdruk en problemen met de afhandeling van aanvragen.
Nieuwe afspraken voor carnavalsverenigingen
Verschillende evenementenorganisaties hebben eerder hun frustratie geuit over het aanvraagproces voor vergunningen, dat steeds complexer wordt. Dit vormt een uitdaging voor vrijwilligersorganisaties. Recentelijk is er een nieuw carnavalsakkoord gesloten met de carnavalsverenigingen, waarin het vergunningsproces is opgenomen.
De gemeente streeft naar een betere spreiding van bezoekers, niet alleen in de binnenstad, maar ook tijdens de optocht in Prinsenbeek. Tevens wordt er meer aandacht besteed aan alcoholgebruik onder minderjarigen, en werkt de gemeente aan verdere verbeteringen in de toegankelijkheid.

